مقبره بهاء الدین زکریا در مولتان

مقبره بهاء الدین زکریا در مولتان

شرح

مقبره بهاء الدین زکریا در مولتان

حرم بهاء الدین زکریا یک زیارتگاه قرن سیزدهم است که در شهر مولتان در استان پنجاب پاکستان واقع شده است. این مقبره به عارف مسلمان بهاء الدین زکریا ، بنیانگذار نظم سهروردییه تصوف اختصاص دارد. این شهر یکی از مهمترین زیارتگاه های استان پنجاب جنوبی است و نمونه ای از سبک معماری متمایز مولتان است. این حرم در مرکز مولتان واقع شده است ، بلافاصله در شمال شهر قدیمی با دیوار قدیمی خود قرار دارد. این حرم در کنار بقایای معبد باستانی هندو پراهلادپوری قرار دارد.تا قرن سیزدهم میلادی ، این عقیده که قدرتهای معنوی مقدسین بزرگ صوفیان به مکانهای دفن آنها متصل شده بودند ، در جهان اسلام رواج داشت ، و به همین ترتیب یک زیارتگاه برای بزرگداشت محل دفن بهاء الدین زکریا ساخته شد.

مطابق سنت صوفیان در پنجاب ، حرم های کوچکتر که در سراسر منطقه در اطراف مولتان پخش شده اند ، تأثیر می گذارد. این زیارتگاههای ثانویه یک ولایت یا "قلمرو معنوی" حرم اولیه را تشکیل می دهند. مولتان به عنوان مرکز حرم اولیه ، به عنوان پایتخت ولایت بهاء الدین زکریا فعالیت می کند. گفته می شود که ولایت حرم برای هم مرز با خاک معنوی حرم بابا فرید ،مستقر در پاکپاتان است.این حرم در سال 1262 قبل از مرگ زکریا در سال 1268 ساخته شده است. برای یک درویش غیرمعمول ، این ساختار با هزینه بهاء الدین زکریا پرداخت شد و استقلال مالی بی نظیر او را برجسته کرد. به دنبال شکست وی توسط برادرش در نبرد ساموگره در سال 1658 ، دارا شیخو با موفقیت 25000 روپیه به حرم ، موفق به جلب وفاداری شهروندان مولتان شد.

مخارج سجاده نشین یا موقت ارث

مخدوم محمود ، مخارج سجاده نشین یا موقت ارث ، به کمک نیروهای انگلیسی در برابر نیروهای سیک در زمان محاصره مولتان در سال 1848 کمک کرد. کوپه حرم و بخشی از لایه بالایی آن در اثر محاصره توسط توپ های انگلیس آسیب دیده بود ،  اما خیلی زود بعد از آن تعمیر شدند. این زیارتگاه دارای یک طراحی دو لایه است و نمونه ای از سبک معماری متمایز مولتان است.

مقبره به عنوان ساختاری دو لایه ساخته شده است که نمونه اولیه زیارتگاه های اولیه در سراسر جنوب Punjab است. پایه مقبره به شکل یک مربع است که در مساحتی 7/15 متر ساخته شده است. در بالای پایه مربع یک لایه هشت ضلعی قرار دارد ، تقریباً نیمی از ارتفاع مربع ،  که در بالای گنبد نیمکره سفید قرار دارد. یک حیاط وسیع حرم را احاطه کرده است که صدها متر مربع را در بر می گیرد. دیوارهای اطراف حیاط توسط فرماندار دورانی مولتان ، نواب علی محمد خان خاوانی در قرن 18 ساخته شده است.

نمای مقبره بهاء الدین زکریا در مولتان

مقبره از آجر ساخته شده است و بنای اولیه ای است که با کاشی های آبی لعاب تزئین شده است ،  که بعدها به سبک معمولی مولتان و جنوب Punjab بدل شد. استفاده از کاشی های آبی نشان دهنده تأثیر معماران مهاجر از آسیای میانه است ،  که در قرن سیزدهم در منطقه فعال بودند. یک ایوان بزرگ آجری با سقف چوبی رنگ شده در سال 1952 به حرم اضافه شد.] درهای چوبی بزرگ ، ورود به پناهگاه داخلی حرم از ایوان را فراهم می کند. این زیارتگاه توسط صدها قبر ثانویه متعلق به فرزندان و جانبازان بهاء الدین زکریا محاصره شده است. یک مسجد کوچک نیز بخشی از این مجموعه را تشکیل می دهد و به طور مستقیم در مجاورت ویرانه های معبد پرهادپلوری قرار دارد.

آهنگ های Qawwali

آهنگ های Qawwali و رقص مانند trance شبانه بعد از نماز عصر در حرم انجام می شود. این حرم برای اعضای فرقه بارلوی اسلام بسیار مهم است ، در حالی که ارتدوکس دیوبندیس حرم و اقدامات انجام شده را در آن محاصره می کند. جانبازان در حرم آیین مانت و یا گره زدن موضوعات در سراسر حرم را به عنوان نمادهای نماز انجام می دهند.

اعتقاد بر این است که این حرم از قایقرانی ها در رودخانه ایندوس و رودخانه چناب محافظت می کند. طبقه ای از جانبازان معروف به قریشی ، خود را با زکریا در ارتباط می دانند و ادعای نزول از قبیله قریش پیامبر را می کنند. متولیان ارثی حرم ، معروف به سجاده نشین ادعای تبار از زکریا را دارند. برخی از سرپرستان در عزت نفس نگه داشته شده اند و نفوذ را در سیاست حفظ کرده اند. شاه محمود قریشی ، عضو حزب سیاسی پاکستان تحریک الشرف ، سجاده نشین حرم بود اما در سال 2014 پس از اعتراض از جانبازان علیه استفاده ادعا از موقعیت خود به عنوان ابزاری برای تأمین قدرت سیاسی ، از این پست خارج شد.

منبع : ویکی پدیا

موقعیت هتل