سنگ‌ نگاره کول فرح ایذه

سنگ‌ نگاره کول فرح ایذه

شرح

سنگ‌ نگاره کول فرح ایذه

ایذه ، یکی از شهرهای تاریخی کشور است که در استان خوزستان قرار گرفته و آن را یکی از مناطق بختیارنشین ایران می‌دانند. این سرزمین که دانشمندان و محققان، آن را بواسطه‌ی آثار تاریخی کشف‌ شده‌اش یکی از کهن‌ترین مناطق کشور می‌دانند، همواره مورد توجه باستان‌شناسان و مورخان بوده و گردشگران و توریست‌های بسیاری برای بازدید از آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی، به این نطقه از کشور، سفر می‌کنند. ایذه ، کهن‌شهر استان خوزستان در جنوب غربی ایران است که بواسطه‌ی آثار تاریخی و طبیعتی فوق‌العاده، سالانه گردشگران بسیاری را میزبان است. سنگ‌ نگاره کول فرح یکی از آثار تاریخی استان خوزستان است که در منطقه‌ای به نام تنگ* کول فرح در7 کیلومتری شمال شرقی ایذه قرار دارد.

با توجه به پژوهش‌ها و کاوش‌هایی که در این شهرستان زیبا انجام شده است، به نظر می‌رسد که قدمت آن متعلق به دوران عیلامیان بوده و نام‌های مختلفی از ابتدا تا امروز به خود گرفته است. «ایزج»، «انشان»، «ایگه»، «اوجا»، و «ایذه» از جمله نام‌هایی است که این شهرستان را در طول تاریخ و در ادوار مختلف با آن می‌خواندند.

نقش های موجود در سنگ نگاره

«کول» به معنی تنگه باز و «فرح» به معنی شاد می باشد. سنگ‌ نگاره کول فرح شامل 6 نقش برجسته است که به دوران عیلامیان (ایلام کهن) تعلق دارد و با توجه به تصاویری که در این سنگ‌نگاره نقش بسته و بقایایی همچون گورها، کانال آب، ساختمان‌ها و مناطق دیده‌بانی که از محل زندگی مردمان آن روزگار در میان کوه‌ها باقی مانده، می‌توان گفت که این محل پرستشگاه نارسینا (یکی از خدایان ایلامی) بوده است. آنچه در این کتیبه ها مشترک است وجود مراسم‌های مذهبی است که نشان از نیایشگاه بودن کول فرح دارد. این منطقه تاریخی علاوه بر سنگ‌نگاره‌، کتیبه‌هایی به خط عیلامی باستان دارد که اسنادی برای تحقیق و تکمیل تاریخ دوره عیلام محسوب می‌شوند. منطقه کول فرح با نام نیایشگاه نارسینا هم شناخته می‌شود.

موضوعات موجود در نقش های سنگ نگاره

موضوع اولین نقش برجسته از تنگه کول فرح، مراسم قربانی است. این سنگ‌نگاره در ارتفاع 6 متری از دامنه کوه قرار دارد. پهنای صفحه آن در حدود 1 متر و 70سانتی‌متر است. در این نقش برجسته، شاه هانی یکی از حاکمان مستقل آیاپیر که هم‌ زمان با شوتروک ناهونته دومین پادشاه عیلام در سال 2700 پ.م بود در حال قربانی کردن، نشان داده شده است. نقش برجسته دوم هم صحنه مراسم قربانی را به نمایش می‌گذارد. در این نقش برجسته فردی در میانه صحنه وجود دارد که دستان خود را به حالت نیایش جلوی صورت خود گرفته است. لباس او بر خلاف معمول عیلامی‌ها تا زانوی او است. در جلوی صورت این شخص، صحنه قربانی حجاری شده و گاوی نر بر زمین زده شده است و چند قربانی دیگر روی زمین نیز دیده می‌شود.

در سمت چپ نقش برجسته، 4 مرد با احترام شخص وسط صحنه را مشایعت می‌کنند. سومین نقش برجسته در کول فرح روی یک تخته سنگ بزرگ چهارگوش حجاری شده است. ارتفاع این سنگ در حدود 3 متر و 80سانتی‌متر است. در این سنگ‌نگاره مجسمه یکی از خدایان عیلام بر دوش 4 مرد عیلامی حمل می‌شود و افراد زیادی آن را دنبال می‌کنند.

زیباترین نقش برجسته این سنگ نگاره

نقش برجسته چهارم را می‌توان یکی از زیباترین نقش برجسته‌های موجود در کول فرح دانست. این سنگ‌نگاره زیبا از اصالت خاصی برخوردار است و از لحاظ قدمت هم بسیار باسابقه است. به علت قدمت بسیار این نقش برجسته، آن را مادر نقوش درگاه‌های کاخ صد ستون و پلکان آپادانا دانسته‌اند. پنجمین سنگ‌نگاره کول فرح یک فرد عیلامی را در حال اجرای مراسم مذهبی نشان می‌دهد.

این نقش از نظر طرز قرار گرفتن دست‌ها و فاصله پاها همانند نقش شماره 2 کول فرح است. جلوی فرد عیلامی یک آتشدان قرار گرفته است. آخرین نقش برجسته از تنگه کول فرح مربوط به حمل مجسمه خدایان است و شباهت بسیاری به سنگ نگاره شماره 3 در همین مکان دارد. در این سنگ نگاره، 4 نفر مجسمه یکی از خدایان را به دوش دارند. این 4 نفر کلاه بر سر دارند و در حال بلند کردن یک مجسمه هستند. 

موقعیت هتل