میدان پلاس دووژ فرانسه

میدان پلاس دووژ فرانسه

شرح

میدان پلاس دووژ فرانسه پاریس

میدان پلاس دووژ فرانسه ( France place des vosges ) قدیمی‌ترین میدان عمومی پاریس است که در منطقه‌ی زیبای Marais قرار دارد که هماهنگ با محیط اطراف ساخته شده است. این میدان به سبک معماری رنسانس بنا شده است که تمام ساختمان‌های اطراف آن ساختمان‌های قرمز آجری با سقف‌های سنگی است. میدان Vosges، اغلب مکانی باشکوه برای برگزاری جشنواره‌های قرن ۱۷ مانند تورنومنت‌ها، و عروسی‌های اشرافی بود. اکنون این میدان زیبا با فضای سبز دلنشینی که دارد، بهانه‌ای است برای گردهمایی‌های کوچک جوان‌ترهای شهر که با دوستان خود محفل گرمی را بسازند. 

طراحی و ساخت میدان پلاس دووژ فرانسه

پلاس دووژ (پلاس رویال ) توسط هنری چهارم طی سالهای 1605 تا 1612 ساخته شد.یک میدان مربع شکل با ابعاد دقیق 140*140 متر. این میدان اولین برنامه و طرح شهرسازی سلطنتی بود.پلاس دووژ فرانسه یک شکل اولیه و نمونه اصلی تمام میادین مسکونی در شهرهای اروپایی می باشد.

شكلي كه پلاس دووژ در سال 1612 به خود گرفت، در تاريخ شهري اروپا به عنوان نمونه ميادين مسكوني از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. به خلاف روش معمول قرار دادن واحدهاي مسكوني در حاشيه خيابان هاي عبوري چند منظوره، در اين ميدان مسكوني از فرم مصنوع براي حذف تردد اضافي و يا حداقل كاهش آن استفاده شده است. به خواست طراح مبتكر اين فرم جديد ميدان، تمام ساختمان هايي كه رو به اين فضا قرار گرفته اند، داراي نماي همگون مي باشند.

اين ميدان از 38 واحد مسكوني با نماي مشابه به وجود آمده است. در وسط دو ضلع شمالي و جنوبي دو ورودي طاقدار با دهانه هاي بزرگ تر از بقيه دهانه ها قرار گرفته اند. در طبقه همكف راهرو رواق داري (كولوناد) در همه اضلاع ميدان قرار گرفته است كه هم ورودي حفاظ داري براي خانه ها به وجود آورده است و هم را ه ارتباطي سرپوشيده اي بين آن ها به وجود مي آورد. در بالاي طبقه همكف دو طبقه ديگر وجود داشت كه سقف هاي شيب دار منفردي كه روي آن ها قرار گرفته بودند رديفي از پنجره‌هاي اتاق خواب ها را در خود جاي مي داد.

اهمیت اجتماعی احداث پلاس دووژ

احداث پلاس دووژ، از لحاظ اجتماعي نيز اهميت فوق العاده اي داشت. پيش از اين اشراف يا در قصرهاي خود در خارج از شهر زندگي مي كردند يا در هتل هاي شهر اقامت داشتند. به گفته راسموسن، پلاس دو وژ تلاشي است براي پيوند اشراف و وحدت آن ها كه خود ايجاد زمينه اي براي حكومت استبداد است. تا به جاي تعداد زيادي شاهزاده هاي كوچك و حقيري كه باهم و با پادشاه در تعارض هستند، همگي به صورت بخشي از نماي باشكوه دربار در آيند.

ابتدا فضاي مركزي ميدان به صورت فضاي باز شني حفظ شده بود و به عنوان زمين مسابقه، يا براي جشن ها استفاده مي شد. پنجره هاي مشرف به ميدان در طبقات بالا تماشاي مسابقات و مراسم را ممكن مي ساخت. در 1639 كاردينال ريشيليو مجسمه لوئي سيزدهم را در وسط ميدان قرار داد و اين ويژگي جديدي براي اين ميدان مسكوني بود.

فضای سبز میدان پلاس دووژ

بعداً با اضافه كردن چمن و نرده و كاشت متقارن درخت ها، فضاي باز ميدان مجدداً تغيير كرد و مجسمه نقش مسلط خود را از دست داد. به تدريج با شكل گيري محلات مسكوني جديد اين ميدان حالت منحصر به فرد خود را از دست داد و تنها به صورت عنصري در ميان خانه هاي مخروبه قرار گرفت. اما پس از مرمت ساختمان هاي اطراف آن ، امروزه اين ميدان به عنوان محلي دلپذير براي اقامت هنرمندان و روشنفكران درآمده است. مغازه هاي فروش آثار هنري و گالري هاي شيك هنري در اطراف آن مستقر شده اند. اين ميدان يكي از مكان هاي گردشگري پاريس محسوب مي‌شود و هنرمندان ( به ويژه آوازخوانان جوان اپرا) در كولونادهاي آن براي گردشگران و هنردوستان اجراهاي تك خياباني دارند.

ساير ميادين سلطنتي قرن هفدهم كه به دنبال پلاس دووژ ساخته شدند، اساساً فضاهاي بسته بودند. عناصر منظرسازي در آن ها كمتر به كار برده شده است و در مواردي هم كه استفاده شده ، تنها نقش جزئي داشته اند. به عكس، فرم هاي مصنوع معماري در اين ميادين از اهميت بيشتري برخوردار بودند. يكي ديگر از اهداف اين گونه ميدان در برگرفتن فضاي باز به عنوان بخشي از طبيعت، در مقابل فضاي بسته مسكوني بود كه به خوبي برآورده شده است.

موقعیت هتل